Messeklar – Sådan gør du dig selv og din virksomhed præsentable på messer

Som nystartet virksomhed er en af de største udfordringer at få kendskabet om dig selv og dine produkter ud til de potentielle kunder. En af de bedste måder at gøre dette på, er ved at deltage i diverse relevante messer hvor kunder kan gå rundt fra stand til stand og se på produkter og services. Her får du mulighed for at møde de potentielle kunder ansigt til ansigt, trykke hænder og uddele visitkort. Alt efter typen af produkt, kan du lave produktdemonstrationer eller dele gratis vareprøver ud.

Hvis det er din første virksomhed, eller du bare aldrig har repræsenteret en virksomhed på en messe før, kan det dog være en stor mundfuld at skulle gøre sig klar første gang. Fordelen ved en messe er, at der er mange potentielle kunder samlet ét sted. Ulempen ved en messe er, at dine konkurrenter også er der og der er hård kamp om opmærksomheden. Som lille nystartet virksomhed uden den store erfaring, kan pengene til at gå på messe derfor nemt være spildt – hvis ingen besøger standen og konkurrenterne render med alle kunderne, så er der ikke meget sjov i det.

Den frygt gør, at nogle folk handler helt forkert. De forsøger at holde udgifterne i forbindelse med at have stand på messen nede, men det ender blot ud i en selvopfyldende profeti. Hvis du køber den billigste plads på messen, er chancen for at nogen ser dig og kommer forbi betydeligt mindre. Hvis du for at spare penge undlader at købe en foldevæg, og blot sætter en simpel messestand op i form af et klapsammen bord, jamen så virker du uprofessionel. Du er derfor nødt til at tage en beslutning: hvis du tager på messe, så gør det ordentligt og brug den tid og de penge der skal til på at gøre det en god investering. Ellers er det bedre ikke at have en stand, og blot møde op og netværke. Husk visitkortene, det store smil og en god forklaring på hvorfor du ikke har en stand når nu du tilbyder produkter til branchen.

Når det kommer til dig som person, er det også vigtigt at gøre noget ud af hvordan du ser ud og fremstår. Du skal ikke være bange for at være “over dressed” – det vil kun være en fordel for dig at skille dig ud, og vise at du tager det her seriøst. Dine kunder bruger deres værdifulde tid på at tage på denne messe, og det er rart for dem at se at du har gjort noget ud af det. Gå derfor ud og køb dig et skarpt jakkesæt, og tage gerne til frisøren inden. Drik en god stærk kop kaffe, og fortæl dig selv nogle opmuntrende ting foran spejlet. Din opgave på messen er at være hele tiden – lad dem aldrig se dig gøre noget halvhjertet der. Det er her du giver dem et indtryk af dig og din virksomhed, og det har en kæmpe betydning for om du trækker kunder hjem eller blot spilder din tid.

Har du brug for outplacement til din virksomhed?

Pin It

Related Posts